Tuesday, 15 May 2012

Pesanan seorang insan..


:قال الامام الشافعي رحمه الله تعالى


اصبر على مر الجفا من معلم # فان رسوب العلم في نفراته
ومن لم يذق مر التعلم ساعة # تجرع ذل الجهل طول حياته
ومن فاته التعليم وقت شبابه # فكبر عليه اربعا لوفاته 

Imam syafi'e rahimahullahu ta'ala telah berkata:
Bersabarlah dengan kerenah guru-guru kamu
kerana sesungguhnya datang ilmu itu daripada mereka
dan siapa yang tidak merasa kepahitan menuntut ilmu walau sesaat
maka dia akan 'meneguk' kejahilan sepanjang hayatnya
dan siapa yang tidak menuntut ilmu ketika usia mudanya
maka takbirlah empat kali kepadanya(seakan-akan dia telah mati)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

kali ini aku cuma nak kongsi dengan semua pasal syair imam syafi'e ni..
syair ni aku dapat dari seorang guru yang aku terlalu hormat..
syair ni bukan syair biasa..bukan syair yang cerita pasal perempuan..
bukan jugak syair yang cerita pasal dunia..
syair yang terlalu dalam maknanya..tentang ilmu..
dan seseorang yang beri ilmu..
aku selalu dipesan tentang hormat kepada guru..
"idham..biar kita tak pandai..tapi kita ada adab dengan guru.."
bila aku ingat semula..ada betulnya kata orang yang pesan kat aku tu..
kesan nya kita x perlu cari..sebab kita sendiri yang akan rasa apa kelebihan nya..

KATA LALUAN:
biar kita tak pandai..tapi kita ada adab dengan guru..

3 comments:

  1. aku rasa nie post pertama aku yang ada point.. :)

    ReplyDelete
  2. Allah...Allah...Subhanallah..!!! rindu nak sekolah balik..!

    ReplyDelete